Łysienie i jego rodzaje

Współcześnie coraz więcej osób ma problemy z nadmiernie wypadającymi włosami. Część z tych osób jest narażona na zupełne wyłysienie. Łysienie jest przypadłością, która polega na postępującym zanikaniu wytwarzania włosa w mieszku włosowym. O łysieniu mówimy w aspekcie włosów, które rosną na głowie.

Według medycyny rozróżnia się kilka rodzajów łysienia:

• Androgenowe inaczej dziedziczne
• Anagenowe
• Bliznowaciejące
• Plackowate
• Telogenowe

Łysienie androgenowe (dziedziczne) dotyczy głównie mężczyzn, stąd też często określane jest jako łysienie typu męskiego. Jego cechą charakterystyczną jest tworzenie się zakoli.
U kobiet włosy przerzedzają się na środku głowy. Powodem tego łysienia jest wyjątkowa wrażliwość mieszków włosowych okolicy czołowo - ciemieniowej na dihydrotestosteron ( DHT ).
Pod wpływem DHT mieszek włosowy zaczyna wytwarzać coraz cieńsze i słabsze włosy. W końcu dzieje się tak, że mieszek wytwarza tylko krótki włos, który jest pozbawiony barwnika.
Przypuszcza się, że problem ten dotyczy nawet 95% osób. Jest jedną z najczęściej występujących chorób włosów i skóry głowy, a w większości przypadków jej podłoże stanowią uwarunkowania genetyczne.
Łysienie anagenowe jest spowodowane zbyt wczesnym zakończeniem fazy wzrostu włosa (anagenu). W krótkim czasie włos wypada. Przyczyną takiego łysienia może być chemioterapia,
radioterapia, oraz ciężkie infekcje. Łysienie bliznowaciejące występuje wtedy, gdy mieszki włosowe są zniszczone na skutek urazu, zakażenia grzybami, czy przewlekłej choroby skóry.
Łysienie plackowate zwykle rozpoczyna się od małego łysego ogniska - skóra w tym miejscu jest wyjątkowo gładka, a mieszki włosowe niewidoczne.
Łyse ogniska zwykle odrastają w ciągu trzech do sześciu miesięcy bez leczenia. Bywa, że włosy tracą pigment i w miejsca ciemnych odrastają jaśniejsze włoski.
Łysienie plackowate może występować fazowo. Najbardziej rozległa forma to łysienie całkowite, które występuje na całej powierzchni głowy, a także na brwiach, rzęsach i owłosionych partiach ciała.
Przyczyny tego typu łysienia to zaburzenia układu nerwowego (nerwice, stres), zaburzenia hormonalne, a także choroby o podłożu autoimmunologicznym (bielactwo).
Łysienie telogenowe pojawia się, kiedy zbyt duża liczba włosów przechodzi w fazę telogenu, czyli spoczynku. Takie przejście powoduje większą utratę włosów nawet w kilka miesięcy.
Do tego typu łysienia mogą przyczynić się na przykład niektóre leki, ciężkie infekcje, zaburzenia hormonalne, niektóre choroby włosów (np. grzybica).

Mikropigmentacja skóry głowy może rozwiązać Twój problem bez względu na to, czy przeszkadza Ci łysy kawałek głowy, zakola, blizna na głowie. SMP to rozwiązanie w przypadku przerzedzenia włosów, a także całkowitej łysiny. Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

autor artykułu

Manager kliniki. Doskonale rozumie problem łysienia, ponieważ borykał się z nim od 17 roku życia. Od początku wiedział, że SMP to świetne rozwiązanie problemu. Dziś ma świadomość, jak zabieg pozytywnie wpłynął na jego życie. Pragnie uświadomić innym, że SMP to złoty środek.