Łysienie jest niestety dość popularnym problemem mężczyzn w średnim wieku. Utrata włosów może wpłynąć nie tylko na wygląd zewnętrzny, ale też na samopoczucie psychiczne. Wiele osób z przerzedzającymi się włosami czuje się na tyle źle, że szuka różnych sposobów na zmianę tego stanu. Jakie środki można zastosować, by zatrzymać łysienie, i czy na pewno są one bezpieczne?

Sposoby na utratę włosów

Gdy zauważymy u siebie początki łysienia, często w pierwszej kolejności próbujemy domowych sposób na zatrzymanie tego procesu. Należy do nich przede wszystkim zmiana diety i ograniczenie stresu, ale również np. masaż głowy, spożywanie oliwy z oliwek czy biotyny, a także różne maski na włosy, np. z mleka kokosowego, jajek, drożdży, piwa czy kozieradki. Gdy sposoby te zawiodą, sięgamy po coś innego – odżywki, szampony, maseczki czy ampułki na wypadanie włosów. Środki te zawierają kompleksy witamin, mikroelementy, aminokwasy oraz wyciągi z czarnej rzepy, pokrzywy, skrzypu, chmieli i innych roślin. Gdy i to nie pomoże – czas na cięższy kaliber, czyli leki. Część z nich dostępna jest bez recepty – są to głównie ziołowe tabletki zawierające np. skrzyp czy biotynę – a po inne musisz zgłosić się do lekarza. Wizyta taka jest wskazana także po to, by spróbować znaleźć przyczynę łysienia. Czasem może być ono spowodowane schorzeniami skóry głowy, chorobami układowymi lub zaburzeniami hormonalnymi – wtedy nie dość, że trzeba zastosować leczenie choroby podstawowej, to jeszcze środki na łysienie po prostu nie zadziałają. Lekarz może również skierować nas do dermatologa lub trychologa, który wykona badania włosów takie, jak badanie mikroskopowe czy analiza pierwiastkowa włosa. Doskonałym sposobem na poprawę wyglądu jest mikropigmentacja skóry głowy.

Leki przeciwko łysieniu

Jeśli lekarz stwierdzi u ciebie łysienie androgenowe, może przepisać specjalne leki. Łysienie androgenowe jest to po prostu utrata włosów występująca u mężczyzn na tle genetycznym, spowodowana nadwrażliwością organizmu na DHT – dihydrotestosteron, który jest pochodną testosteronu. Leki przeciwko łysieniu androgenowemu działają w ten sposób, że blokują przemianę testosteronu do dihydrotestosteronu. Najpopularniejsze z nich to minoksydyl i finasteryd. Minoksydyl sprzedawany jest w postaci ampułek i działa miejscowo poprzez wcieranie w skórę głowy, natomiast finasteryd występuje pod nazwą Propecia i sprzedawany jest w postaci tabletek doustnych. Jest bardzo skuteczny, jednak w ostatnim czasie udokumentowano wiele jego szkodliwych efektów związanych głównie ze sprawami męskimi.

Efekty uboczne leków przeciwko łysieniu

Do efektów ubocznych finasterydu możemy zaliczyć:

• zmniejszone libido,

• zaburzenia wzwodu lub wytrysku,

• bezpłodność,

• ból jąder,

• opuchlizna dłoni, stóp lub klatki piersiowej,

• depresja,

• zawroty lub bóle głowy,

• reakcje alergiczne.

Oczywiście nie wszystkie efekty uboczne muszą wystąpić u każdego, mogą nawet nie wystąpić w ogóle. Należy mieć jednak świadomość, że w 73 próbach klinicznych objawy te były dość popularne i często nie ustępowały nawet po odstawieniu leku – w skrajnych przypadkach pacjenci cierpieli na depresję czy zaburzenia seksualne do 10 lat! Skoro lek ma tyle efektów ubocznych, to czy warto go stosować? Finasteryd należy do najskuteczniejszych leków przeciwko łysieniu na rynku, a stosowany przez ponad 20 tygodni razem z minoksydylem może skutkować znacznym wzrostem włosów. Należy go stosować pod kontrolą lekarza i wraz z nim przedyskutować wszystkie korzyści i zagrożenia związane z jego przyjmowaniem. Być może warto też zainteresować się alternatywnymi metodami takimi jak mikropigmentacja skóry głowy.

Autor artykułu
Anna Sobczak