Jakie leki mogą powodować wypadanie włosów?

Anna Sobczak | Cze 11, 2021

Jakie leki mogą powodować wypadanie włosów?


Najbardziej trafionym wstępem do niniejszego artykułu może być fakt, że istnieją różne przyczyny wypadania włosów. Należą do nich kwestie takie jak genetyka, na co nie mamy wpływu, stres, ale także leki, które zdaniem licznych specjalistów są znacznie bardziej odpowiedzialne za wypadanie włosów niż się spodziewano. Wypadanie włosów po lekach może stanowić duży problem w szczególności wśród osób, które nigdy wcześniej nie doświadczały tego stanu i nastąpił niespodziewanie. Szukając przyczyny warto przeanalizować stosowane leki i omówić temat szerzej z lekarzem. Przed tym jednak zachęcamy do zapoznania się z naszym poradnikiem, jakie leki mogą mieć wpływ na wypadanie włosów.

Wypadanie włosów, jak pisaliśmy w poprzednich artykułach, może występować z różnych przyczyn. Najczęściej winna jest genetyka, drugim winowajcą może być stres i niewłaściwa dieta czy suplementacja. Jeśli leki powodują poważne wypadanie włosów, wynikiem jest zazwyczaj łysienie rozproszone.

Jak leki wpływają na wzrost włosów?

Wzrost włosów jest cykliczny i podzielony na trzy różne fazy. Kiedy nowy włos jest tworzony przez mieszek włosowy. Ten znajduje się początkowo w fazie wzrostu, aby po kilku latach znaleźć się w fazie przejściowej. Następnie wypada, kiedy znajduje się w fazie uśpienia. Jeśli cykl jest prawidłowy i nic go nie zaburza, nowe włosy odrastają.

Podczas przyjmowania leków, zawarte w nich składniki aktywne mogą w fazie wzrostu dotrzeć do korzeni włosów poprzez krew i tam spowolnić lub nawet zatrzymać ich dalszy wzrost. Szacuje się, że 80% wszystkich włosów jest jednocześnie w fazie wzrostu. Jeśli składniki danego leku negatywnie wpływają na wzrost włosów, może to skutkować poważnemu wypadania włosów. Jakie leki mogą powodować wypadanie włosów? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na fakt, iż każde odstawienie leku czy przyjmowanie nowych musi być skonsultowane z lekarzem specjalistą. Doświadczając wypadanie włosów, szukając przyczyn w branych lekach warto poinformować o tym fakcie lekarza. Zdecydowanie nie należy zaprzestawać zaplanowanego leczenia na własną rękę, co może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia.

Wiele leków, które mogą powodować wypadanie włosów, jest znanych i często przepisywanych przez lekarzy. Są to między innymi beta-blokery, które są przepisywane na wysokie ciśnienie krwi i nieregularne bicie serca. Mogą w niektórych przypadkach spowodować obumieranie cebulek włosów. Z tym działaniem niepożądanym związane są w szczególności składniki czynne metoprolol i propranolol. Inhibitory ACE mogą powodować wypadanie włosów w podobny sposób.

Leki mające wpływ na łysienie i przerzedzenie włosów

Lekiem, na który na pewno warto zwrócić uwagę jest Ibuprofen. Praktycznie każdy z nas wie, jak działa i jaką ulgę może przynieść. Dlatego nie dziwi fakt, że jest on dostępny w praktycznie każdym domu, zawsze pod ręką. To doskonały środek przeciwbólowy, który przy częstym stosowaniu może powodować, że włosy mogą stać się cieńsze, a w końcu może dojść do ich wypadania. Przeprowadzone badania wykazały, że połowa uczestników badań zgłaszała problem z wypadaniem włosów przy systematycznym stosowaniu leku.

Leki przeciwzakrzepowe mogą odpowiadać za wypadanie włosów. Aby uniknąć zakrzepów krwi, wiele osób przyjmuje leki rozrzedzające krew. W szczególności po operacjach, bądź przed przygotowywaniem się do zabiegów. Heparyna jest jednym z najczęstszych leków i jedną z przyczyn wypadania włosów. Lek przyjmowany w szczególności przez kobiety starające się o utrzymanie ciąży, może prowadzić do mniej lub bardziej poważnych zaburzeń. Heparyna może więc prowadzić do wypadania włosów. Te jednak odrastają po odstawieniu leku.

Środki na trądzik to także możliwi winowajcy. Retinoidy są blisko spokrewnione z witaminą A, która chroni mieszki włosowe. Na pozór więc nie powinno być żadnego związku z lekami na trądzik czy zmiany skórne. Jeśli jednak retinoidy przenikają do mieszka włosowego, może nastąpić przedawkowanie substancji i spowodowanie, że włosy przejdą w pewien rodzaj śpiączki, co może prowadzić do ich wypadania. Osoby dotknięte wypadaniem włosów często mogą po prostu otrzymać inny lek na receptę, aby wyeliminować dany środek jako przyczynę wypadania włosów.

Niewątpliwie problematycznymi pod kątem wypadania włosów lekami są antydepresanty. W porównaniu z innymi lekami antydepresanty nie wpływają na fazę wzrostu, ale ingerują w fazę spoczynku włosów. Zwykle proces ten trwa około trzech miesięcy, zanim włosy obumrą. Różne środki stosowane w przypadku objawów depresyjnych zapewniają zatrzymanie fazy spoczynkowej i obumieranie włosów natychmiast po fazie przejściowej.

Mikropigmentacja skóry głowy rozwiązaniem, które warto rozważyć

To najbardziej podstawowe leki, które mogą wpływać na kondycję naszych włosów. Oprócz wymienionych powyżej, warto jest mieć świadomość o innych lekach, które mogą powodować łysienie. Można do nich zaliczyć wybrane antybiotyki, leki na tarczycę, epilepsję, łuszczycę, a nawet tabletki antykoncepcyjne z wysoką zawartością progestyny.

Jeśli mierzysz się z wypadaniem włosów na skutek leków, które przyjmujesz, zastanów się nad zabiegiem SMP. Mikropigmentacja skóry głowy jest doskonałą alternatywą do przeszczepu włosów, która zapewnia natychmiastowe, zadowalające efekty. Umów się na konsultację już dziś!



Anna Sobczak

Anna Sobczak

Właściciel Kliniki SMP

Specjalista mikropigmentacji skóry głowy

Autor artykułu